A les Illes Balears, per sort, disposam de transport públic que ofereix serveis tant de tren, de metro, de bicicleta i de busos. Aquests són serveis que depenen de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears. Però sincerament, ens faciliten la vida? A les Illes, ens convé més conduir el nostre propi vehicle o utilitzar un servei públic? Quins dels dos ens costa més diners?

Aquestes són les típiques preguntes que es demanen la majoria de ciutadans de les Illes, sobretot entre els més joves. Per això, vull fer una petita reflexió, com a experiència pròpia, del que jo opin sobre el TIB (Transport de les Illes Balears) i quines coses trob que es podrien millorar.

Per començar, podem donar gràcies que a l’illa de Mallorca disposam de tots els serveis que ofereix el TIB: tren, metro, bus i bicicleta; i els joves menors de 25 anys i els pensionistes, majors de 65 anys i aturats de llarga durada, tenim un descompte del 50% en tots els viatges en qualsevol mitjà de transport públic.

Un dels punts que m’agradaria destacar som els joves i els estudiants. No a tots els estudiants de les Illes ens és fàcil, per exemple, arribar a la UIB (Universitat de les Illes Balears) degut els preus. Per exemple, un estudiant de la Universitat que viu a Alcúdia, que es situa geogràficament a l’altre punta de l’illa respecte a Palma on es troba el Campus, per arribar a la Universitat, ha d’agafar un bus públic que costa 2.75€ amb el descompte i el metro de Palma a la UIB que té un preu de 0,75€. Si calculam anada i tornada, al dia, utilitzar el servei públic ens costa 7€; i a la setmana, 35€.

És realment just, com a estudiant, que un estudiant que viu a Palma tan sols pagui 7,50€ a la setmana, i un estudiant d’Alcúdia pagui una burrada com són 35€ a la setmana? Jo opin que no. Tots els estudiants de les Illes hauríem de poder gaudir de les mateixes oportunitats i facilitats per poder arribar a la Universitat, a més que ja ens costa bastant la carrera en sí.

Un altre aspecte són els horaris. I d’això em referesc principalment a les línies de busos, ja que la freqüència de tren i metro és bastant ample i puntual. El que trobem a Mallorca, en l’àmbit dels busos, són línies amb freqüències absurdes: unes línies amb moltes freqüències on es puja poquíssima gent, i altres amb poques freqüències on cada dia s’hi puja molta gent. Per exemple, em referiré també al municipi d’Alcúdia, on la seva línia, la L351, disposa des de les 6:45h fins les 19:00h de 9 freqüències, mentre que, per exemple, la L220 de Bunyola, té 16 freqüències i es troba més a prop de Palma, i té servei de tren i metro en les seves proximitats (Son Sardina i Es Caülls-Festival Park, respectivament). Des d’Alcúdia, només tenim 9 oportunitats al dia en horaris tancats per poder arribar a Palma i no tenim opció de tren ni d’altre servei públic. Cal dir també que en època de temporada alta, Alcúdia és una ciutat turística i compta amb més passatgers.

Per tant, des del punt de vista dels joves i aquells que vivim més enfora de Palma, ens convé el servei públic o un vehicle personal? El Govern actual va començar la legislatura oferint millores en temes de servei públic i encara esteim a l’espera de novetats.

Vull afegir també, que avui en dia els joves perduram ja més o menys fins l’edat dels 30, per factors tant acadèmics, o per la compaginació d’estudis i de la vida laboral. Per això, des de les Noves Generacions del Partit Popular de les Illes Balears hem proposat al Govern l’ampliació del Descompte de la Targeta Intermodal fins els 30 anys.

Per ara, només cal veure com aquest govern que es posava la medalla de “el govern dels serveis socials” segueix de mans creuades, a un any de cara a les eleccions autonòmiques, amb molts d’estudiants que paguen una barbaritat en transport públic pel fet d’estudiar.

Close Menu