TIB: Transport Ineficient de Balears

TIB: Transport Ineficient de Balears

Durant les darreres setmanes hem sentit xerrar pels mitjans de comunicació sobre la terrible gestió que està duent a terme el Govern de les Illes Balears, concretament la Conselleria de Territori, Energia i Transports, en matèria de transport públic.

El nou Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears, que actualment s’està avaluant a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CBMAIB), segueix sense fomentar el transport públic, i només potencia el cotxe privat. Són dolents els cotxes? No, faltaria més; però a una comunitat on hi habiten 181.434 joves, el 16,4% de la població total balear, no podem obviar que la majoria d’aquests empren el transport públic en el seu dia a dia: com per anar a estudiar a la Universitat, instituts o col·legis; com per anar a la feina; o pel simple fet de que no es poden permetre comprar un cotxe i han d’utilitzar el transport públic.

Tenim un Govern que va entrar per la porta grossa defensant el transport públic com a eina de sostenibilitat i barat, per facilitar la vida i la mobilitat dels ciutadans de les illes.

La realitat? El que han invertit en millores pel transport públic és ridícul.

Pel que fa als busos, el GOIB segueix augmentant les línies en èpoques turístiques i obvia a tots aquells joves i treballadors que han d’emprar els busos tots els dies de l’any: ens fan fer perdre el temps molts de pics busos que mai arriben.

A més, no és d’estranyar que qualque dia anem en bus i quedem aturats enmig de l’autopista, degut a l’antiguitat de la flota de busos públics balears que, com he dit, queden immobilitzats a la carretera o es cremen. S’ha comentat des de les “institucions” que s’encarreguen d’aquesta matèria que hi haurà una nova flota de busos que funcionin amb gas natural. Jo encara no n’he vist ni un, i utilitz el transport públic diàriament.

Pel que fa al tren i al metro. Retallada de freqüències. La passada setmana el GOIB va retallar la línia exprés INCA-PALMA dels matins que arriba directe a Ciutat sense fer aturades. Per qui hagi utilitzat aquesta freqüència sabrà que és un tren que va ple els matins: ple de treballadors que han d’arribar a les 7:30 – 8:00 a la feina; ple d’estudiants que també han d’arribar a les classes, etc. Com es nota que els qui governen no els hi afecta gens una retalladeta de freqüències.

També trobam trens i metros antics, sense renovar. L’únic que ha fet el GOIB en millorar els trens ha estat l’electrificació de les aturades ENLLAÇ – SA POBLA i ENLLAÇ – MANACOR; però ja vos dic, que ni està acabat encara i ja duen 3 anys governant. I tan sostenible no és aquest GOIB, que encara manté en funcionament els trens de dièsel que contaminen molt més que aquells que utilitzen electricitat.

Aquesta és la realitat del TIB: el Transport Ineficient de les Balears. No soc el primer que he canviat les sigles d’aquesta concessionària, ho he llegit molt de pics per la xarxa social “twitter” de molts joves que critiquen la falta de serietat del transport públic i no van equivocats. És, sincerament, de vergonya.

A Noves Generacions ho tenim molt clar: el transport públic és fonamental per la mobilitat dels joves de les nostres illes. L’utilitzam diàriament i el Govern no hauria d’obviar aquest fet. Si tant es queixen de la saturació de les carreteres, primer que les arreglin i les millorin, que poc han invertit en infraestructura; i després que mirin cap a la sostenibilitat i l’eficiència que, n’estic ben segur, que si invertissin el que toca en matèria de transport públic, funcionaria molt millor i seria un èxit.

El transport públic ens facilita la vida als joves. Però quan aquest és ineficient i es gestiona de mala manera, no ens queda altre opció que acudir a altres alternatives. El que si farem, es seguir queixant-nos per una millora d’un transport públic i de qualitat!

Close Menu